Facebook

Rynek opon Rolniczych w Polsce

Rynek opon w Polsce i na świecie zmienia się bardzo szybko. Każdy rok w tej branży jest inny. Począwszy od 2012 roku, od kiedy zajęliśmy się importowaniem i szeroko pojętą sprzedażą opon specjalistycznych, zmieniło się wiele.
Na ryku pojawiło się wiele nowych produktów i producentów opon rolniczych. Wraz z nimi pojawiło się wiele firm dystrybuujących dane ogumienie.
Wraz z pojawieniem się nowych producentów na rynku polskim, pojawiły się nowe modele opon wykonywane w specjalnych technologiach, zapewniających nowe właściwości i parametry podczas użytkowania.
Nowością w danej dziedzinie, która co prawda jest już obecna na rynku w Polsce, aczkolwiek wciąż dość mało popularna i sprzedająca się w zdecydowanie mniejszym wolumenie w porównaniu do klasycznych opon radialnych, jest opona radialna z oznaczeniem VF lub IF.
Tego typu opony posiadają inną, bardziej zaawansowaną konstrukcję, w której osnowa posiada większą wytrzymałość, niż w odpowiadającej jej oponie standardowej. Zaletami tego typu rozwiązania są:
Zmniejszone ugniatanie gleby:- praca pod niższym ciśnieniem wpływa na większe odkształcenie się opony podczas styku opony z glebą co wpływa na zmniejszone zagęszczanie gleby kołami, co skutkuje większymi plonami.
Opony w indeksach VF lub IF posiadają znacznie większą nośność od klasycznych opon radialnych, i tak przy zastosowaniu takiego samego ciśnienia, uzyskujemy większą nośność o nawet 40% przy zastosowaniu opon z indeksami VF i IF.
Dodatkowo udźwig opony VF, IF jest niezależny od prędkości, zatem nie ma potrzeby zmieniać ciśnienia w oponach, przemieszczając się z pola na drogę. Dzięki temu uzyskuje się oszczędność czasu i zwiększenie wydajności podczas prac.
Opony VF i IF dostępne są w standardowych rozmiarach opon radialnych jak i w rozmiarach do upraw między-rzędziowych.
Producentami, których ogumienie wykonywane jest w tej technologii, są Alliance, BKT, Bridgestone, Michelin.

Należy wspomnieć, że ogumienie tego typu jest ciągle drogie, stąd też bierze się jego mała popularność.
Powracając do zmian na rynku opon rolniczych warto również wspomnieć o sytuacji rolników w Polsce.
Zmiany w klimacie, kontrowersyjna polityka rolna rządzących, dyktando zachodnich koncernów odnośnie cen skupu płodów rolnych i żywca – miało i ma po dzień dzisiejszy wpływ na rozwój rynku oponiarskiego.

Od pewnego czasu wyraźnie widać jaki jest trend na rynku wtórnym. Częściej wybierane są marki średniej półki aniżeli opony marek Premium. Nie ma się czemu dziwić. Tacy producenci jak Alliance bądź BKT oferują przyzwoite opony, które również trafiają na pierwszy montaż do producentów sprzętu rolniczego. Ich produkty są znacznie tańsze od konkurencji z Bridgestone lub Michelin.

 

Tak więc większość powierzchni magazynowej w naszej firmie, zajmuje ogumienie rolnicze średniej półki cenowej. Oferujemy produkty wysokie jakościowo, w przystępnych cenach, dostosowanych do trudnych i wymagających realiów polskiej wsi.
Na rynku mamy dostępne coraz to większe i mocniejsze ciągniki. Przyczepy rolnicze również, mówiąc kolokwialnie, „puchną” i nabierają gabarytów.
W segmencie implement tj. w segmencie opon przyczepowych zmieniło się niewiele. Brak tutaj przełomowych nowinek technologicznych. Od 2012 roku pojawiają się nowe modele opon z wyższymi nośnościami, większą ilością przekładek w karkasie, lub z opasaniem stalowym w jego obrębie.
Kolejną nowością, która powoli pojawia się na rynku są gąsienice gumowe.
Mogą być one doposażone do ciągników rolniczych lub kombajnów. Co prawda jest to jeszcze rzadki widok na Polskiej wsi, ale wydaje mi się że sytuacja ta zmieni się i w przeciągu najbliższych lat, obecność maszyn mających na wyposażeniu nie koła a gąsienice będzie większa.


Inną dziedziną jaką zajmujemy się u nas w firmie są felgi rolnicze.
Na życzenie klienta, możemy wyprodukować daną felgę pod określony ciągnik, który pracować ma w danych warunkach. Przykład, mamy standardowy ciągnik o szerokich oponach na przedniej i tylnej osi. Klient chce przystosować go pod pracę w uprawie międzyrzędziowej. Ustalamy z klientem jaka szerokość rozstawu wąskich kół go interesuje, a następnie po 1-2 tygodni dostarczamy pod dom gotowe do zamontowania felgi bądź kompletne koła.

 

Maxam
Tianli
Westlake
Trelleborg
Dynamaxx
Continental
Double Coin
BKT
Bridgestone
Nokian
Michelin
Fulda
Taurus
Ozna
Cultor
Mitas
Hankook
Magna
Aeolus
Firestone
Alliance