Wiecie jaka jest różnica między oponą dętkową (TT) a oponą bezdętkową (TL)?
Wiecie jaka jest różnica między oponą dętkową (TT) a oponą bezdętkową (TL)? Dzisiaj przedstawimy Wam pokrótce najważniejsze różnice między tymi dwoma typami, abyście przy następnym zakupie ogumienia do Waszego sprzętu mogli wiedzieć więcej Zapraszamy do czytania!
Zacznijmy od starszego typu konstrukcji opony, a mianowicie wariancie dętkowym, oznaczanym symbolem TT (tube-type). Jest to bardziej tradycyjne rozwiązanie, w którym opona wyposażona jest w dętkę z własnym wentylem. Ze względu na ustalone dla każdego rozmiaru opon limity elastyczności dętka musi być dokładnie dopasowana do opony – zbyt duża dętka może zagiąć się i w wyniku tego ulec uszkodzeniu. Zbyt mała dętka może nadmiernie się wydłużyć, co zmniejsza odporność na przetarcia i zmniejsza szczelność. W przypadku przebicia opony oczywiście taniej jest wymienić dętkę niż całą oponę. Warto również dodać, że w przypadku wszelkich uszkodzeń powietrze bardzo szybko schodzi z koła, co przekłada się na nagłe zmniejszenie sterowności. Dodatkowo tarcie między dętką a oponą może powodować nadmierne rozgrzanie się dętki, co prowadzi do jej pęknięcia. Taki typ opon głównie stosowany jest w ciągnikach starszych, pracujących w lesie czy w różnego rodzaju przyczepach rolniczych oraz leśnych
Przejdźmy zatem do opon bezdętkowych (TL – tubeless). Opona bezdętkowa dokładnie przylega do felg bezdętkowych ze specjalną pionową krawędzią (garbem) i zapewnia skuteczne uszczelnienie. Nie trzeba przy tym stosowania specjalnej krawędzi wewnętrznej ani taśmy na felgi, wentyl (z gumowym uszczelnieniem) znajduje się w samej feldze. Pod względem składu osnowy i gumy opony tego typu są skonstruowane w taki sposób, że powietrze nie ucieka przez pory lub ulatniają się jego minimalne ilości. Zaletą opon bezdętkowych jest to, że w przypadku przebicia bieżnika, np. w wyniku wbicia gwoździa, powietrze schodzi z nich stopniowo – oznacza to również, że sterowność obniża się równomiernie. Zapewnia to względne bezpieczeństwo. Naprawa nieszczelności jest często możliwa poprzez nałożenie paska naprawczego wewnątrz opony lub, w przypadku większych uszkodzeń, poprzez wulkanizację. Opony bezdętkowe spotykane są już w nowszych ciągnikach rolniczych czy większych przyczepach
Warto również wspomnieć o tym, że do opony bezdętkowej możemy śmiało zastosować standardową dętkę dopasowaną do danego rozmiaru opony. Takie rozwiązanie często stosowane jest w przypadku, gdy na przykład na dany rozmiar nie są produkowane już opony dętkowe, właściciel zdecydował się na zmianę rozmiaru samego ogumienia w którym nie ma dostępnych opon TT czy po prostu felgi lub ich stan nie pozwala na zastosowanie opon bezdętkowych. Bardzo często do maszyn leśnych które bez problemu mogą pracować na ogumieniu bezdętkowym stosowane są dętki, aby maksymalnie zredukować obracanie się opon na felgach podczas ciężkiej pracy
Opony dętkowe jak i bezdętkowe możesz bez problemu znaleźć na naszej stronie. Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze odpowiedniego ogumienia do swojej maszyny daj znać, jesteśmy gotowi na wszelkie pytania