Zastanawiasz się jakie opony dobrać do swojego wozidła lub ładowarki?
Prawidłowy dobór opon jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na ich żywotność. Wybierając odpowiednią oponę pod względem obciążenia i przeznaczenia znacznie poprawia osiągi maszyny i zmniejsza koszty eksploatacji sprzętu.
Zgodnie z międzynarodowymi normami TRA istnieją trzy ogólne klasyfikacje szerokości oraz głębokości bieżnika. Są to:
bieżnik zwykły (E-2, E-3, G-2, G-3, L-2, L-3), Umożliwia uzyskanie dobrych właściwości samooczyszczania, trakcji oraz zwrotności nawet na miękkim i błotnistym podłożu. Otwarty wzór bieżnika zapewnia lepsze chłodzenie, zapobiegając nadmiernemu rozgrzewaniu się opony.
bieżnik głęboki (E-4, L-4, L-4S), jest wyższy, ma większą powierzchnię klocków i mniejsze odstępy pomiędzy nimi niż wersja L3, co oznacza większą ochronę karkasu oraz odporność na przecięcia. Mniejsze odległości pomiędzy klockami zwiększają płynność jazdy i zapewniają dobrą trakcję nawet na twardych i skalistych nawierzchniach.
bieżnik dodatkowo pogłębiony (L-5, L-5S). Służy do najbardziej ekstremalnych zadań. Doskonała konstrukcja zapewniają najwyższą odporność na rozcięcie i długą żywotność opony. Specjalnie wzmocniona ściana boczna zapewnia zwiększoną ochronę przed rozcięciem. Bieżnik L5 jest co najmniej dwa razy wyższy niż L3.
Opony z pogłębionym bieżnikiem L4 i L5 posiadają większą grubość gumy w strefie czołowej opony, od 1,5 do 2,5 razy większą w stosunku do opon L3. To przekłada się oczywiście na większą odporność na przecięcia i zużycie.
Chociaż opony z wysokim bieżnikiem są bardziej wytrzymałe, generują one i zatrzymują więcej ciepła. W związku z tym należy dokładnie ocenić warunki pracy takich opon, aby zapobiec uszkodzeniom spowodowanym przez wzrost temperatury.
Trzeba pamiętać, że opony z głębokim bieżnikiem mają nieznacznie większą średnicę zewnętrzną od opon L3, więc należy zwrócić na to uwagę w przypadku, kiedy na jednej maszynie będą ze sobą współpracowały różne opony, w różnych klasach.